Mit kell tudni az e-útdíjról?

Magyarországon 2013. július 1-től életbe lépett a megtett úttal arányos útdíjfizetés. A HU-GO nevet viselő rendszer a vonatkozó miniszteri rendeletben kijelölt autópályákat, autóutakat és főutakat érinti. Összesen 6513 kilométer hosszúságú hazai útszakaszon kell fizetni a 3,5 tonnánál súlyosabb teherautóknak.

Igazságosabb a matricánál

A közúthálózat fejlesztése, illetve működtetése komoly anyagi terhet jelent a költségvetésnek. Az egyetlen lehetséges finanszírozási mód a díjszedés alkalmazása. Európa legtöbb országában működik valamiféle díjfizetési rendszer a nehéz járművek üzemeltetői felé. A hazánkban idáig alkalmazott matricás rendszer nem képes előteremteni a szükséges hátteret. A matricát ugyanis minden járműnek meg kellett váltania és csak az autópályákra, teherutók esetében egyéb gyorsforgalmi http://varley.net/online/ szakaszokra is vonatkozott. A teherforgalom azonban lényegesen jobban terheli az utakat, a környezetszennyezés is a sokszorosa annak, amit a személyforgalom előidéz. A HU-GO rendszer több díjbevételt hoz, ami fedezi a hálózat fejlesztését, fenntartását.

Így számolták ki

Az útdíj részét képezi az infrastruktúra, valamint a külső költség díja. Az infrastruktúra az utak építésének, üzemeltetésének, bővítésének és fenntartásának költsége, míg a külső költség díja a zaj-, illetve levegőszennyeződés miatt keletkező költségek összessége. A jármű díjkategóriája függ a tengelyszámtól, valamint a gépjármű motorjának környezetvédelmi besorolásától. A díjköteles szakaszok listáját a szakminiszter jelöli ki rendeletben. Az útdíjszedői és egyetemes szolgáltatói teendők ellátása a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSz Zrt.) „volt ÁAK Zrt.” feladata.

Mire használható a bevétel?

A HU-GO rendszer bevezetésével megnövekvő bevétel felhasználását az uniós követelményrendszer határozza meg. A bevétel szétosztása kizárólag a közúti és közlekedési szektorban lehetséges, nem kerül be a nagy költségvetési kalapba. A HU-GO segíti a felzárkózást az európai közlekedési normákhoz, valamint a díjtétel ösztönöz a rövid útszakaszok használatára és az útvonalak gondosabb tervezésére.

>>Gyakran ismételt kérdések