Fogynak a szivargyújtós GPS-ek

Kevésbé bíznak a fuvarosok a szivargyújtós nyomkövetőben. Hiánycikk lesz a mobil GPS is.

Mintegy 170 ezer fuvarozó törheti azon a fejét, milyen eszközzel teljesítse július 1-jétől az e-útdíj fizetési kötelezettségét. A lehetséges módozatok közül ugyanis az előre váltott viszonylatjegy a legkevésbé praktikus megoldás. Ha valaki úgy dönt, hogy GPS segítségével tesz eleget a rendeletnek, akkor lassan nem lesz könnyű hozzájutnia sem a beépíthető, sem a szivargyújtóról működő eszközhöz.

A fuvarozók szívesebben választanának fixen beépített GPS-nyomkövetőt a július 1-től bevezetett kötelezettség teljesítésére, ugyanis az útdíjfizetés szempontjából ez a legmegbízhatóbb megoldás. Ez garantálja az energiaellátás megbízhatóságát, és a használatával már flottakövetési szolgáltatások is elérhetővé válnak. Miután beszerelték, nem lehet eltávolítani, észleli és riasztást ad a központnak, ha szabotázst kísérel meg valaki. Probléma lehet azonban, hogy a beszerelés csak szakszervizben történhet, és a hátralévő rövid idő miatt már valószínűleg nem lesz idő ekkora mennyiség beépítésére – mondta el a Secret Control GPS Kft. kereskedelmi vezetője.

Szász János hozzátette, a mobil, szivargyújtóról üzemelő eszközök éppen emiatt könnyebben beszerezhetők és üzembe helyezhetők. A fuvarozók szerint azonban a hordozható egységeknél jelentősek a biztonsági kockázatok. Mivel szivargyújtóról működnek, az bármikor meghibásodhat. A belföldi fuvarokon dolgozó gépkocsiparkban szép számmal vannak idős járművek, amelyekben akár menet közben is meghibásodhat a szivargyújtó – mutatott rá Szász János.

A vállalkozó ráadásul jelentős büntetésre számíthat, ha a sofőr elfelejti bedugni a díjfizetésre szolgáló eszköz csatlakozóját, vagy szándékosan próbál trükközni az útdíjjal és megkockáztatja, hogy néhány szakaszon nem használja. A lopás veszélyének is ki van téve a mobil eszköz, ráadásul ilyen esetben nemcsak újat kell venni, de azt megint regisztrálni is kell az Állami Autópálya Kezelő rendszerében – tette hozzá a szakértő.

Szász János szerint a fentiek miatt sokan gondolkodnak inkább a beépített rendszer beszereltetésén. Az útdíjfizetésre szolgáló egységre ugyanis pluszszolgáltatásként flottakövetést is kérhet a vállalkozó, márpedig több megbízónak végzett szállítás, terítés esetén csak ennek segítségével tudja egyszerűen kiszámítani, melyiken mennyi útdíjat érvényesítsen. Nem mellesleg a flottakövetési szolgáltatóknak a beépített egységekről van több üzemeltetési, illetve szerviztapasztalata.

A megfelelő fizetési mód és a hozzá tartozó elektronikai rendszer kiválasztásában segíthetnek a nemzetközi példák is. Németországban a toll collect nevű fizetési rendszer működik a 12 tonnánál nagyobb összsúlyú járművek esetében. Az elektronikus fizetéshez szükséges, úgynevezett OBU-eszközt (ont he board unit) a járműbe telepítik és csak szakszerviz építheti be. Ezen kívül ott is lehetséges a kézi könyvelés, amit a kijelölt terminálokon személyesen, vagy az interneten lehet megtenni.

Szlovákiában 2010-ben indult a kilométer alapú útdíjfizetési rendszer. Ott használható beépített GPS-egység, és szivargyújtós egyaránt. Tapasztalatok szerint a fixen telepített megbízhatóbb, többet is adtak el belőle, mint a mobilból. Szomszédainknál ráadásul lehetőség van utólagos díjfizetésre, ahhoz viszont csak a beépített eszköz adatait fogadják el hitelesnek. (Hazánkban a rendszer indulásakor még nem lesz utólagos fizetési mód.)

A 3,5 tonnánál nagyobb összsúlyú járműveket üzemeltetők az útdíjat kétfajta módon fizethetik ki. Akik semmiféle eszközt nem szereztek be, azok július elsejétől előre megváltható szakaszjeggyel közlekedhetnek. Ez a legkörülményesebb és a legkötöttebb fizetési forma. Ennél jobb megoldás, ha a meglévő, vagy ezután kialakítandó flottakövető rendszereket összehangolják az ÁAK hálózatával, és a jeladó adatai alapján teljesítik a fizetési kötelezettséget.

A rendszer úgy működik, hogy az Állami Autópálya Kezelő szerződést köt a nyomkövető társaságokkal, amelyek a technikai hátteret, adatszolgáltatást adják az útdíjfizetéshez. A fuvarozók a beépített nyomkövető rendszer információi alapján számolnak el.

Az e-útdíj rendeletről

Az országgyűlés június 4-én fogadta el a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt a közúti teherfuvarozók számára. A díjat a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell megfizetni az autópályákon, autóutakon és a főutakon július elsejétől. Ezzel párhuzamosan a kormány több mint tízmilliárd forintos kompenzációs csomagot is ígér a fuvarozóknak, de döntés még nincs.

Az útdíjjal kapcsolatban is csak végrehajtási rendelettervezet létezik. Ez alapján a tengelyszámtól függően a gyorsforgalmi utakon a legalsó, J2 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti díja 49,90 forint, a középső J3 kategóriában 70,02 forint, a legfelső, J4 díjkategóriában pedig 108,38 forint lesz. Főúton járműkategóriánként 21,23 forint, 36,75 forint, 67,60 forint a díj. Az útdíjat a jármű környezetvédelmi kategóriába sorolása is módosítja. A legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járműnél a legmagasabb a szorzó, 1,2, a legalacsonyabb szorzó értéke 0,8.

A Secret Control GPS Kft.-ről

A Secret Control GPS Kft. 1997-ben alakult, azzal a céllal, hogy új elektronikai fejlesztésekkel és technológiákkal lépjen a hazai piacra. Elsőként fejlesztette ki Magyarországon műholdas gépjárművédelmi rendszerét és építette ki diszpécserszolgálatát, illetve országos bevetési hálózatát.

A növekvő igények kiszolgálására 2001-ben megalkották a GPS és GSM technológiákon alapuló Webbase flottakövetési szolgáltatást. Jelenleg mintegy 45 ezer ügyfél veszi igénybe a szolgáltatásaikat. A vállalat árbevétele 2012-es üzleti évben 1,870 milliárd forint, adózás előtti eredménye pedig 804 millió forint volt.

forrás: itextreme.hu