EETS - Álom marad az egységes európai útdíjfizetés?

Bevallási közreműködők szolgáltatására épülő elektronikus útdíjrendszerek lesznek az Egyesített Európai Útdíjfizetési Rendszer (EETS) alapjai. Az EU célja, hogy a fuvarozók kevesebb időt töltsenek adminisztrációval, gyorsuljon a szállítás, ezáltal csökkenjen a környezetszennyezés. A magyar e-útdíj valószínűleg megfelel az irányelveknek, de az egységes összeurópai rendszer kiépítése lassan halad.

Évek óta törekszik az Európai Unió arra, hogy a nemzeti díjszedési struktúrákat kiegészítő, illetve azokat összefogó rendszer működjön a teherfuvarozásban. Az elképzelés elsősorban a fuvarozóknak kedvezne, hiszen a fedélzeti egységek adatai alapján megállás nélkül juthatnának el céljukhoz, miközben nem kellene a különféle nemzeti előírásokat böngészniük. Az Unió számára pedig azért lenne hasznos, mert átláthatóbbá válnának a forgalmi adatok. Az EETS működéséhez a fedélzeti egységek szabványosítása szükséges, valamint hogy az egyes országokban legalább részben működjön elektronikus fizetési rendszer.

Ugyanakkor lassítja a folyamatot a különféle útdíjfizetési módozatok megléte, egyaránt működnek matricás és fizetőkapus hálózatok az elektronikus díjszedés mellett. A 2004-ben megfogalmazott irányelvek alapján már 2009-ben elfogadták a határozatot az EETS mielőbbi bevezetéséről, de a gyakorlatban úgy tűnik, mintha nem erre tartanának a nemzeti útdíjfizetési rendszerek.

Az EU célja, hogy minél inkább érvényesüljön a „használó fizet”, illetve a „szennyező fizet” elv. A lényeg, hogy azok fedezzék az úthálózat fenntartásának, felújításának költségeit, akik valóban közlekednek rajta, valamint úgy osszák el a terheket, hogy nagyobb arányban fizessen, aki kevésbé környezetbarát járművet használ. A magyar útdíjrendszer megfelel ezeknek az EETS-irányelveknek.

Egy tanulmány szerint a fizetős utak teljes hossza az EU-ban mintegy 72 000 km, amelynek 60 százalékán építettek ki elektronikus útdíjszedési rendszert, 40 százalékán pedig matrica megvásárlása ellenében lehet közlekedni. Jelenleg több mint 20 millió úthasználó – magánszemély vagy közúti árufuvarozó – előfizetője valamely elektronikus útdíjszedési rendszernek.

Az EU ösztönzi az elektronikus, bevallási közreműködőkkel teljesített e-útdíjfizetést. Ennek érdekében fogadták el azokat az irányelveket, amelyek arról szólnak, hogy ha a fizetéshez különleges fedélzeti egység szükséges, akkor az adott állam segítse annak beszerzését „ésszerű igazgatási és gazdasági feltételek mellett”.