A fuvarozók közel fele már OBU-val fizet

Egyre többen ismerik fel a fedélzeti eszközökön keresztüli útdíjbevallás előnyeit, az OBU-val fizetők aránya tavaly decemberre elérte a 47 százalékot – derül ki a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. összesítéséből. A külföldiek közül a románok fizetik a legtöbbet, őket a környező országok fuvarozói követik a sorban. Mind az e-útdíj, mind az e-matrica rendszere túlteljesítette a bevételi terveket – nyilatkozta a NÚSZ szóvivője az útdíjhírek.hu-nak.

A HU-GO rendszerbe év végéig 32 143 ügyfél összesen 112 950 járművet regisztrált. Ezek közül már 53 031 autóban működik fedélzeti egység (OBU). Ez a járművek 47 százaléka, tehát egyre többen élvezik a fedélzeti eszközön keresztüli bevallás előnyeit, így például azt, hogy nem kell minden fuvar előtt viszonylati jegyet tervezni, és nem kell annak útvonaltervét szigorúan követni. Már 24 bevallási közreműködő eszközei és szolgáltatásai közül lehet választani – nyilatkozta portálunknak a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szóvivője.

Kibédi-Varga Lajos hozzátette, a várakozások szerint 2-3 éven belül a fuvarozók több mint kétharmada ezt a bevallási módot választja majd. A bevétel szempontjából egyébként 60,5 százalék a viszonylati jegyből, 39,5 százalék az OBU-n keresztül befolyt összeg aránya.

A szóvivő elmondta, decemberben az ünnepek miatt ötödével esett vissza a forgalom novemberhez képest, így is közel 10,7 milliárd forint folyt be a kasszába az év utolsó hónapjában. Tavaly összesen 78,9 milliárd forintot fizettek be a fuvarozók, ez 5 százalékkal több a tervnél. Ennek felét a külföldi fuvarozók fizették. Az e-matrica rendszer 56,3 milliárdot hozott a költségvetésnek, ez 3 százalékkal jobb az előzetes elvárásnál.

A külföldi teherforgalomból származó útdíj túlnyomó részét a román kamionosok fizetik, de jelentős a lengyel, bolgár és a szlovák járművek forgalma is.

A fuvarozók – nemzetiségi hovatartozástól függetlenül – az elektronikus kapcsolattartási formákat, a telefonos ügyfélszolgálatot és elektronikus levelezést preferálják, ezért a NÚSZ ezek továbbfejlesztését is tervezi.

Az e-útdíj forgalmi hatása, hogy a díjköteles hálózat kevesebb mint 20 százalékán realizálódik az összes díjbevétel 67 százaléka, azaz elsősorban a fő tranzitútvonalakat jelentő autópályákon, gyorsforgalmi utakon, valamint a 4-es és 86-os főutakon. Az összbevétel 90 százalékát a J4 járműkategória eredményezi.

forrás: utdijhirek.hu